Pożywienie powinno być lekarstwem, lekarstwo pożywieniem (Hipokrates).

Zupy warzywne

Zupy warzywne

sty 10, 2016

Rozmawiając o zdrowym odżywianiu, mówimy często, że unikamy produktów zbożowych, zwłaszcza pszenicy. Nie jemy więc kanapek. I tutaj spotykamy się z konsternacją – to co jeść na śniadanie?

My polecamy zupy warzywne (nie mleczne).

Zupa, to taka potrawa, którą można jeść zawsze, na śniadanie, obiad i kolację.

Zupa daje energię, bo jest ciepła, pełna drogocennych warzyw i przypraw. Może być gotowana na bazie mięsa z kością lub na bazie jedynie łyżki tłuszczu. Zupy te możemy gotować na bazie wcześniej ugotowanego rosołu.

Latem jemy najczęściej lekkie zupy zaprawione jedynie łyżką smalcu gęsiego, olejem kokosowym lub zwykłymi skraweczkami . Do nalanej już zupy na talerzu dodajemy czasami łyżeczkę masła. Generalnie musimy pamiętać, że tłuszcz jest zdrowy i nie należy się go bać. Musimy uważać na węglowodany.

Jak gotujemy takie zupy? Przepisy na smaczne zdrowe zupy zobaczysz – klikając na poniższy obrazek.

strzalka-ebiznes

smaczne zupyNie zagęszczamy zup mąką, rzadko śmietaną. Używamy w tym celu (jeśli zachodzi taka potrzeba) startej dyni, kabaczka lub zmiksowanych warzyw wziętych z zupy w ilości ok. 10 – 20%. Jeśli mamy na to ochotę dodajemy również jogurt.

Ważną ciekawostką jest wpływ smaków na sąsiadujące smaki w kole smaków. Trochę to brzmi, jak masło maślane. Już tłumaczę. Do garnka z zupą dodajemy przyprawy według kolejności (koło smaków): słodki – ostry – słony – kwaśny – gorzki – znowu słodki – …itd.

koło 5 smaków

Każdy z tych smaków wzmacnia smak wyprzedzający a osłabia poprzedni. To znaczy, jeśli przesolisz zupę dodaj smak kwaśny. Jeśli zupa jest za kwaśna, dodaj smak gorzki. Gdy dodasz smak ostry znika łagodność (smak słodki), a wzmacnia się słoność. Odrobina soli podkreśli smak kwaśny.

Zawsze możemy na końcu dodać smak słodki, bez względy na którym smaku zakończyliśmy gotowanie. Śmiało więc możesz dodać jeszcze łyżeczkę masła, miodu lub słodkiej śmietany, ponieważ smak słodki jest równoważący.

warzywa do zupy jarzynowej

Podstawową zupą jest u nas zupa jarzynowa. Link powyżej, jak klikniesz w obrazek. Do tej zupy dodajemy wedle naszych potrzeb odpowiednie dodatki: groszek zielony, fasolkę szparagową, ryż lub kaszę, pieczarki lub inne grzyby (mogą być suszone) i tym podobne. Każdy ten dodatek dodajemy według koła 5 smaków, tzn. groch, pieczarki i fasolka szparagowa w smaku słodkim, ryż w smaku ostrym. Do zup nie dodajemy makaronu, bo to pszenica.

Taką zupę można przygotować wcześniej, a rano jedynie ją odgrzać. Można wlać do specjalnego termosu i zjeść w pracy. Jest to wygodne i przede wszystkim zdrowe.

Na śniadanie możesz oczywiście jeść inne potrawy. Mogą to być jajka, duszenina mięsno-warzywna, rosół lub inne zupy na bazie mięsa, kasze lub ryż z warzywami. Zasada jest jedna, powinien to być ciepły posiłek. I jeszcze, nie powinien być słodki i mleczny (np. ser).

Jemy w ten sposób od kilku lat. Taka zupa syci spokojnie do obiadu. Nie musimy podjadać przed obiadem, ponieważ jesteśmy syci. Czasami zdarza się ochota na coś słodkiego (jest to rzadko, ale się zdarza), to wtedy sięgamy po koktajl wellness. Czasami taki koktajl jemy też na śniadanie. Czujemy się świetnie i mamy dobre wyniki.

Dodatkowym ważnym tematem są w 100% naturalne, odżywcze Zupy Wellness by Oriflame.

Zupy Wellness by Oriflame

Zdrowia życzę i smacznego.

Marek Grabowski

 

Zapraszam do naszych programów:

Zdrowe odżywianieBiznes internetowy na bazie zdrowego odżywianiaBiznes internetowy na bazie urody